PODNOSITI JEDAN DRUGOGA

"Podnosite jedan drugoga i dobrostivo opraštajte međusobno ako tko protiv koga ima nešto što je za ukor. Kao što je Gospodin vama dobrostivo oprostio, tako činite i vi" (Kol 3,13).

 

Podnošenje i opraštanje dvije su različite stvari. Podnositi znači odustati od svih djela i pomisli osvete. Drugim riječima, to govori: "Ne uzimaj stvari u svoje ruke. Umjesto toga, podnesi uvredu. Odloži stvar i pusti je."

 

Međutim, podnošenje nije samo novozavjetni pojam. Izreke nam kažu: "Ne reci: 'Kako je on meni učinio, tako ću i ja njemu, platit ću tom čovjeku po djelu njegovu'" (Izr 24,29). Snažan primjer tog savjeta dan nam je u Davidovu životu. On je bio u osvetoljubivom bijesu prema zlikovcu imenom Nabal, jer mu je ovaj odbio pomoći kad mu je pomoć trebala. David se zakleo na osvetu, ali je poslušao Božji savjet: "Ne osvećuj se sam ... pusti Gospodina da vodi tvoju bitku." Ova situacija bila je riješena kako treba i David je slavio Boga za njegovu intervenciju (cijelu priču vidi 1 Samuel 25).

 

David je imao još jednu priliku za laku osvetu kad je našao svoga progonitelja Šaula u nekoj pećini u kojoj se sâm skrivao. Njegovi su ga ljudi nagovarali: "To je djelo Božje. Predao ti je Šaula u tvoje ruke. Ubij ga sad i osveti se." Ali David se suzdržao te mu je umjesto toga odrezao skut plašta da bi kasnije mogao dokazati da ga je mogao ubiti. Takva mudra djela Božji su putovi da osramoti naše neprijatelje, a to je bio slučaj i s Davidom kad je Šaulu pokazao komad odjeće. Šaul je odgovorio: "Pravedniji si od mene, jer ti si meni učinio dobro, a ja sam tebi učini zlo" (1 Sam 24,17).

 

Sad dolazimo do opraštanja koje u sebi sadrži dvije druge zapovijedi: (1) ljubite svoje neprijatelje i (2) molite za njih. "A ja vam kažem: Ljubite neprijatelje svoje, blagoslivljajte one koji vas proklinju, činite dobro onima koji vas mrze i molite za one koji vas zlostavljaju i koji vas progone" (Mt 5,44).

 

Jedan stari mudar propovjednik rekao je: "Ako možeš moliti za svoje neprijatelje, možeš i sve ostalo." Otkrio sam da je to istina i u mom vlastitom životu.

 

Isus nikada nije rekao da će opraštanje biti lako. U njegovoj zapovijedi: "Ljubite svoje neprijatelje", grčka riječ za "ljubav" nije "osjećaj" nego "moralno razumijevanje". Jednostavno rečeno, oprostiti nekome nije stvar raspirivanja ljudskih osjećaja, nego stvaranja moralne odluke da ćemo ukloniti mržnju iz svoga srca.